كفراوي
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر Ezlb9t10


KaFRaWY ... EXPRESS YOUR SELF
 
الرئيسيةالتسجيلدخول

 

 ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
MaI
كفراوي اصيل
كفراوي اصيل
MaI

تاريخ التسجيل : 26/10/2010

العمر : 28


ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر Empty
مُساهمةموضوع: ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر   ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر Icon_minitimeالسبت 16 أبريل 2011 - 20:09

ما تدّيهم كلمتين يا أيمن

تتعرض
الثورة لكمية محترمة من الشتائم، لا أعرف إن كانت الناس اللى بتشتم فاهمة
هيه بتقول إيه وتقصد الشتيمة أم أنها بتستسهل؟

يعنى إذا كان هناك شخص يسير
فى الشارع واتشنكل وقع على وشه لا يقوم ليقول لنفسه «حصل خير» لكن يقف
يقولها بصوت عالى «آدى يا عم اللى خدناه من الثورة»،

على أساس إن الشوارع
قبل الثورة كانت ناعمة حرير يمكن أن تمارس عليها رياضة التزلج؟

هاتجنن..
يوم ماتش الزمالك والأفريقى وأثناء خروجى من المقصورة كان السباب للثورة
جماعياً «شوف الثورة عملت إيه؟.. منكم لله يا بتوع التحرير»..

طبعا هذا
بخلاف مخرج قناة مودرن سبورت، التى كانت تبث المباراة، وظهر صوته واضحاً
بشدة وهو يحرّض المذيع قائلا «مش همّا دول شباب الثورة.. ما تدّيهم كلمتين
بقى يا أيمن»،

والصراحة أن أيمن المذيع ماكدّبش خبر وعمل اللى عليه، بعدها
أذاع «شلبوكة» - فى عز مدحه للثورة - أكثر من عشر مرات كليباً قصيراً به
شخص يهتف «ولا يوم من أيامك يا مبارك.. دى ثورة كلاب»..

«شلبوكة» خاف على
أكل عيشه وقال - رغم المشهد اللى شايفه - «لازم الدورى يرجع، لأنه لو
مارجعش هيتخرب بيتنا» (وهى حقيقة مقارنة بأجره).. كنت أتوقع منه سبباً غير
شخصى ولم يخذلنى فقال «لو الدورى مارجعش.. أى حد عايز يعمل أى حاجة
هيعملها»، خوف «شلبوكة» على أجره جعله يهذى بكلام غير مفهوم.. يا إما حد
يشرحلى الجملة اللى فاتت دى معناها إيه؟

المهم اصطدت عند خروجى
واحدا من هؤلاء الذين سبوا الديانات كلها للثورة
فسألته: «إيه العلاقة بين
الثورة وبين الناس دى؟»،

فقال: «مش دول شباب الثورة؟»، فقلت له: «إنت عايز
تفهّمنى إن العيال اللى نزلت تتزحلق على النجيلة .. همّا الشباب اللى واجهوا الموت والبرد ١٨ يوم فى التحرير علشان
البلد تنضف؟.. يعنى إزاى جت فى دماغ حضرتك الفكرة دى؟»،

فقال لى: «أمال
دول مين؟»، فقلت له: «دول بتوع التحرش الجماعى.. حضرتك سمعت عن أى تحرش
جماعى فى أى مليونية؟»،

فصمت الرجل تماما فقلت له: «على فكرة كان فيه.. كل
بتوع التحرير اتحرشوا جماعياً بالنظام»، فضحك.

أرجوك لا تتورط فى
هذا الربط الساذج بين الثورة وما تراه حولك من كركبة، لأن الثورة «تملك
ولا تحكم»،

صحيح أنه باسم الثورة تسلل بيننا من لا يعرف قيمتها، ويبدو
نشازا موجعا يفسد اللحن الجميل فانطبق عليه المثل القائل «العيل الوحش
بيجيب لأهله الشتيمة»،

لكن الثورة أرقى من أن تكون عسكرى مرور دوره القبض
على المغفلين الذين يسيرون عكسياً هذه الأيام أو مطاردة الـ«توك توك» الذى
شاهدته فى مطار القاهرة منذ أيام، أو جمع تلال القمامة الموجودة بطول سور
مجرى العيون أو حماية مستشفى عام من البلطجية ،

هذه مسؤوليات من يمتلك
أدوات فى يده (ومعروف الأدوات فى إيد مين)، الثورة تملك أن تفرض الأفكار
وتقرب بين الأحلام والواقع وتضغط لمطاردة الفاسدين وتزمجر لتذكر الناس
بحقوقها وتقدم شهداءها حتى يتغير وجه هذا البلد. الثورة مطر.. نزل على
أرواح سليمة فـ(بلّ ريقها) ونزل على أرواح خربة فـ(طيّنها بطين).

بقلم عمر طاهر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Nana Afify
عضو
عضو
Nana Afify

تاريخ التسجيل : 05/12/2010

العمر : 29


ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر Empty
مُساهمةموضوع: رد: ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر   ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر Icon_minitimeالسبت 16 أبريل 2011 - 20:37

fe3ln walahy nas 3`areba awy
ay 7aga we7sha bygebhoha lelthwra we ka2nha kanet fy bald nas 3`areba
7ag ba2t zft we nas ba2a tfkerha mot5lf
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MaI
كفراوي اصيل
كفراوي اصيل
MaI

تاريخ التسجيل : 26/10/2010

العمر : 28


ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر Empty
مُساهمةموضوع: رد: ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر   ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر Icon_minitimeالسبت 16 أبريل 2011 - 22:31

Nana Afify كتب:
fe3ln walahy nas 3`areba awy
ay 7aga we7sha bygebhoha lelthwra we ka2nha kanet fy bald nas 3`areba
7ag ba2t zft we nas ba2a tfkerha mot5lf
الحكايه دى على فكره بشوفها كل يوم بشكل ينفرز بجد
ربنا يهدى الحال يارب ويعدى الفتره دى على خير
ميرسى يانانا على مرورك الجميل تسلمى ونورتى التوبك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
كفراوي :: الأدب والروايات :: قسم المقهى الثقافى-
انتقل الى:  
المواضيع الأكثر نشاطاً
دعاء
ʂ₥ῖḼ϶ ツ
مود اعضاء كفراوي
صوره وتعليق
25 يناير.. لمن الكلمة اليوم؟
أشتغالااااااااااااات
ليك هنا رساله ملغومه واللبيب بالإشاره يفهم ...
اوجد الاختلافات بين الصورتين
انت لى!!!!!!!!!
انتصار الشعب التونسي .. والرئيس يغادر البلاد
أفضل 10 أعضاء في هذا الأسبوع
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
MaI - 2323
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_vote_rcapما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_voting_barما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_vote_lcap 
gege mosa - 2026
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_vote_rcapما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_voting_barما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_vote_lcap 
KoKY - 1883
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_vote_rcapما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_voting_barما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_vote_lcap 
remo nail - 1367
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_vote_rcapما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_voting_barما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_vote_lcap 
JASMEN - 1202
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_vote_rcapما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_voting_barما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_vote_lcap 
MiXoLoGY - 1038
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_vote_rcapما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_voting_barما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_vote_lcap 
abosherif - 452
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_vote_rcapما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_voting_barما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_vote_lcap 
HOoOoDA - 209
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_vote_rcapما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_voting_barما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_vote_lcap 
Nana Afify - 148
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_vote_rcapما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_voting_barما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_vote_lcap 
دودو951753 - 121
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_vote_rcapما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_voting_barما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر I_vote_lcap 
المواضيع الأخيرة
» أشتغالااااااااااااات
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر Icon_minitimeالخميس 21 يونيو 2012 - 19:00 من طرف DeroOo

» difference between thank you & thanks
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر Icon_minitimeالأربعاء 13 يونيو 2012 - 19:17 من طرف DeroOo

»  الفرق بين العشق والحب
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر Icon_minitimeالإثنين 11 يونيو 2012 - 20:36 من طرف DeroOo

»  احلى نكته
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر Icon_minitimeالإثنين 11 يونيو 2012 - 20:26 من طرف DeroOo

» الشهيد عاطف السادات
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر Icon_minitimeالسبت 9 يونيو 2012 - 20:29 من طرف DeroOo

» دنيا سمير غانم تفرج عن صور خطوبتها
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر Icon_minitimeالسبت 9 يونيو 2012 - 19:24 من طرف DeroOo

» تصويت بخصوص قسم للمشاكل
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر Icon_minitimeالأحد 3 يونيو 2012 - 13:42 من طرف DeroOo

» مود اعضاء كفراوي
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر Icon_minitimeالجمعة 1 يونيو 2012 - 12:40 من طرف DeroOo

» خمسين معلومة عن الرسول (صلى الله عليه وسلم)
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر Icon_minitimeالجمعة 1 يونيو 2012 - 12:38 من طرف DeroOo

» اعقاد غريبه شويه
ما تدّيهم كلمتين يا أيمن..بقلم عمر طاهر Icon_minitimeالخميس 31 مايو 2012 - 18:49 من طرف HaLa ElGheriany