tare5 el skoda men abl ma yb2a esmha skoda
Vaclav Laurin and Vaclav Klement
هما اللى اسسوا شركه لصناعه الدرجات البخاريه فى التشيك فى سنه 1895
و ادى صور ل العجل بتاعهم
و دى كانت سنه 1901
و دى سنه 1905
و فى سنه 1905 المهم يعنى اتفقوا و قالوا احنا هانفضل نصنع موتسكلات ايه يا راجل ده كلام فارغ الناس هاتضحك علينا و بدأوا بصناعه اول عربيه ليهم و كان اسمها
و اول موديلات ل Laurin & Klement A و كان فى سنه 1905
شكلها يضحك طبعا بس تحفه فنيه اكيد
فضلوا يصنعوا موديلات كتير اوى
Laurin & Klement A (1905–1907)
* Laurin & Klement B (1906–1908)
* Laurin & Klement C (1906–1908)
* Laurin & Klement D (1906–1907)
* Laurin & Klement E (1906–1909)
* Laurin & Klement B2 (1907–1908)
* Laurin & Klement C2 (1907–1908)
* Laurin & Klement F (1907–1909)
* Laurin & Klement FF (1907)
* Laurin & Klement FC (1907–1909)
* Laurin & Klement HO/ HL/HLb (1907–1913)
* Laurin & Klement BS (1908–1909)
* Laurin & Klement FCS (1908–1909)
* Laurin & Klement G (1908–1911)
* Laurin & Klement DO/DL (1909–1912)
* Laurin & Klement FDO/FDL (1909–1915)
* Laurin & Klement EN (1909–1910)
* Laurin & Klement FN/GDV/RC (1909–1913)
* Laurin & Klement FCR (1909)
* Laurin & Klement L/LO (1909–1911)
* Laurin & Klement ENS (1910–1911)
* Laurin & Klement K/Kb/LOKb (1911–1915)
* Laurin & Klement LK (1911–1912)
* Laurin & Klement S/Sa (1911–1916)
* Laurin & Klement DN (1912–1915)
* Laurin & Klement RK (1912–1916)
* Laurin & Klement Sb/Sc (1912–1915)
* Laurin & Klement M/Mb/MO (1913–1915)
* Laurin & Klement MK/400 (1913–1924)
* Laurin & Klement O/OK (1913–1916)
* Laurin & Klement Sd/Se/Sg/Sk (1913–1917)
* Laurin & Klement Ms (1914–1920)
* Laurin & Klement Sh/Sk (1914–1917)
* Laurin & Klement T/Ta (1914–1921)
* Laurin & Klement Si/Sl/Sm/So/200/205 (1916–1924)
* Laurin & Klement Md/Me/Mf/Mg/Mh/Mi/Ml/300/305 (1917–1923)
* Laurin & Klement MS/540/545 (1920–1923)
و دى كان اخر عربيه تبقى بالاسم ده سنه 1924 و ضموا اسم الاسكودا معاها
Laurin & Klement – Škoda 545 (1924–1927)
بعد كده الاسم بتاع الشركه بقى skoda
و اول موديل ينزل ب اسم سكودا كان
Škoda 422 (1929)
----------
Škoda Rapid (1934)
---------
skoda superb 4000 (1939 - 1945 )
---------
و بعد كده الشركه واجهت مشاكل وقت ما المانيا احتلتها من 1939 الى 1945 و كان الالمان بيستغلوا موارد الشركه لخدمتهم
و دى اول عربيه بعد انتهاء الاحتلال
Škoda Tudor (1946–1952)
---------
و دى اول سكودا فليشيا Škoda Felicia (1959–1964) Convertible
---------
و دى اول سكودا اوكتافيا
Škoda Octavia (1959–1964)
-----------
Škoda Favorit (1987–1995)
---------
فى سنه 1989 قررت الشركه الانضمام لاحد شركات القويه فى صناعه السيارات و الاستثمار و اتجهت لمجموعه فولكس واجن و اتحدوا الشركتين فى سنه 1991 و بدا انتشار الاسكودا فى الشرق الاوسط
Škoda Felicia (1994–2001)
--------
Škoda Octavia first generation mk1 (1996–2004)
---------
Škoda Fabia first generation mk1 (1999–2007)
--------
Škoda Octavia second generation mk2 (2004-now)
-------
Škoda Fabia second generation mk2 (2007-now)
-------
skoda octavia facelift (2009-now)
-------
Škoda Superb first generation mk1 (2001–2008)
--------
Škoda Superb second generation mk2 (2008-now)
دى افخم عربيه سكودا عملتها فى الفتره دى و سعرها حوالى 200,000 مصرى مانيوال موتور 1400cc tsi و 490,000 مصرى اوتوماتيك موتور 1800cc tsi
--------
وفى موديلات كتير بس مش عايز اطول اكتر من كده علشان الزهق بس